پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

گفتگو با سعید مزینانی، سازنده پادکست «رادیو پیوست» | روایت شنیداری از هنر‌های دیداری

  • کد خبر: ۶۸۰۷۳
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
گفتگو با سعید مزینانی، سازنده پادکست «رادیو پیوست» | روایت شنیداری از هنر‌های دیداری
مدتی است «رادیوپیوست» (پی وست) با مدیریت و کارگردانی همشهری مان، سعید مزینانی، به جمع پادکست‌های فارسی اضافه شده و مخاطبان خودش را هم جذب کرده است. برای آشنایی بیشتر با پادکست رادیوپیوست با سعید مزینانی گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌آید.
سمیرا شاهیان  | شهرآرانیوز - مدتی است «رادیوپیوست» (پی وست) با مدیریت و کارگردانی همشهری مان، سعید مزینانی، به جمع پادکست‌های فارسی اضافه شده و مخاطبان خودش را هم جذب کرده است. مزینانی، مدیر هنری و طراح گرافیک، کارش در این حوزه را از مشهد آغاز کرده است. او حدود ۱۰ سال است که استودیویی راه اندازی کرده و از زمان مهاجرتش به تهران در پایتخت کارش را ادامه می‌دهد.
 
سازنده رادیوپیوست در سال‌های حضورش در مشهد، چندین برنامه ازجمله «گاف» شامل سخنرانی‌هایی درباره طراحی گرافیک، «چهارگاه» برنامه سه شاخه‌ای شامل گرافیک شهری و نقاشی دیواری و هنر معاصر و «هفت شهر» دربردارنده موضوعات هنر‌های شهری را با همکاری معاونت امور هنری شهرداری مشهد برگزار کرده بود. علاقه شخصی او فعالیت در زمینه هنر، چه فضای هنر‌های تجسمی و چه دیگر شاخه‌های هنری است، اما از آنجا که با هنرمندان فعال در شاخه هنر‌های تجسمی بیشتر آشنایی دارد، ادامه همکاری اش با نگارخانه داران، او را به ایده راه اندازی پلتفرم پیوست و زیرمجموعه آن یعنی رادیوپیوست رسانیده است. مزینانی همچنین سررشته‌ای از عکاسی دارد و زیر نظر دو تن از استادان سرشناس این رشته در مشهد یعنی حمیدرضا گیلانی فر و کیارنگ علایی آموزش دیده است. برای آشنایی بیشتر با پادکست رادیوپیوست با سعید مزینانی گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌آید.

 
گفتگو با سعید مزینانی، سازنده پادکست «رادیو پیوست» | روایت شنیداری از هنر‌های دیداری

 

نتیجه یک دغدغه شخصی

این روز‌ها تقریبا همه ما اصطلاح کسب وکار‌های پلتفرمی را می‌شنویم و به کار می‌بریم. اینستاگرام و گوگل، نمونه‌هایی از پلتفرم‌های بین المللی است و پلتفرم‌های مشهوری نیز در حوزه‌های فرهنگی و تجاری وجود داردکه مثال‌های خوبی از پلتفرم‌های موفق و پرمخاطب در فضای اینترنت کشور خودمان هستند. پلتفرم پیوست نیز نمونه دیگری است که به سرپرستی سعید مزینانی، تولید شده و در واقع پلتفرم تولید محتوا در حوزه هنر‌های تجسمی است که ایده آن با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و امکاناتی که از طریق نرم افزار‌های آنلاین به دست آمده، ایجاد شده است؛ او می‌گوید: ایده کار حاصل یک دغدغه شخصی بوده و اینکه فضای هنر‌های تجسمی ایران نیاز به تولیداتی در حوزه شنیداری، نوشتاری و ویدئویی دارد و از حدود ۲سال پیش پلتفرم پیوست را با همکارانم راه اندازی کرده ایم.
 
مزینانی در پاسخ به این سؤال که چرا در حوزه هنر‌های تجسمی که دیداری هستند باید تولید محتوای شنیداری داشته باشیم، می‌گوید: ما علاقه‌مند بودیم در میان پادکست‌های مختلفی که این روز‌ها تولید و منتشر می‌شود، یک رادیو تجسمی خوب بسازیم که بتوانیم از صدای هنرمندان و دست اندرکاران حوزه هنر آرشیو شفاهی گردآوری و از طرفی بتوانیم موضوعات مختلف را انتخاب و درباره آن بحث و گفتگو کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: اولین سؤال برای خودمان این بود؛ درباره هنر‌های دیداری چگونه می‌شود محتوای کاملا شنیداری تولید کرد، اما به هر حال خلأ نبود پادکست در حوزه هنر‌های تجسمی هم احساس می‌شد. با اینکه برای پادکست، موضوعات شاعرانه‌ای نداشتیم، خیلی زود به پاسخ این سؤال رسیدیم، زیرا فضای هنر‌های تجسمی با خیال و ایده‌های ذهنی سروکار دارد و رادیو هم می‌تواند نوعی خیال انگیزی در ذهن مخاطب ایجاد کند.
 
 

از نگاهی به تولد هنر تا رویداد‌های هنری

تاکنون ۴ شماره از پادکست رادیوپیوست منتشر شده و هر شماره، محتوایی ۴۰ دقیقه‌ای درباره موضوعی خاص داشته است که به شکل یک مجله شنیداری برای استفاده مخاطبان موجود است؛ مزینانی می‌گوید: در فصل اول درباره موضوعات کلی و مهم در حوزه هنر‌های تجسمی صحبت کردیم. اولین شماره نگاهی به تولد هنر معاصر در جهان بود، شماره بعدی هنر معاصر در ایران که شامل تاریخچه کوتاهی از هنر معاصر در ایران بود و در دو شماره بعدی هم درباره نقد آثار هنری و اتفاقات هنری سال ۹۹ صحبت کردیم.
 
مراحل کار در رادیوپیوست که روی پادگیر‌های مختلف بارگذاری می‌شود با برگزاری جلسات تحلیلی هفتگی آغاز می‌شود. مزینانی توضیح می‌دهد: معمولا پادکست‌ها با تعداد عوامل محدود تولید و منتشر می‌شوند، اما تیم ۱۰ نفره رادیوپیوست متشکل از افراد زیادی در حوزه‌های پژوهش، نویسندگی، اجرا، کارگردانی و تدوین است و به صورت یک مجله شنیداری پیشرفت می‌کند. تیم ما، موضوعاتی را انتخاب می‌کنند، سپس افراد حوزه پژوهش و نویسندگی بر اساس آن متن را تهیه و بعد از آن افراد متخصص در حوزه‌های مختلف را برای انجام گفتگو‌ها انتخاب می‌کنند. در نهایت از دل گفتگو‌ها و روایتی که خودمان می‌نویسیم یک شماره آماده می‌کنیم.


آغاز کار با همکاری یک تهیه کننده

کارگردان رادیوپیوست با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت پادکست، شروع فعالیت با همکاری یک تهیه کننده بوده است، می‌گوید: بخش فنی کار از قبیل ضبط صداها، میکس و مسترینگ و بخشی از آنچه که برای تولید محتوا نیاز داریم در رادیو گوشه انجام می‌شود. ما محتوای تولید شده را به دست تهیه کننده می‌رسانیم و او بخش مارکتینگ و فنی کار را پیش می‌برد. البته تا این مرحله از کار، تهیه کننده بیشتر جنبه‌های فنی را حمایت کرده، اما برنامه‌هایی برای قسمت مارکتینگ و جذب حامی مالی داریم که در آینده هر قسمت می‌تواند با همکاری یک حامی مالی تولید شود.
 
تیم رادیوپیوست متشکل از پگاه بهروزفر از فعالان حوزه هنر که اکنون مدیر پروژه رادیوپیوست است و امین طلاچیان، راوی گفتگو‌ها و مهرنوش علی مددی نویسنده و سرپرست پژوهش و نسیبه حیدری، پژوهشگر، رضا باباجانی طراحی گرافیک و هویت بصری و ایمان جسمی، سازنده موسیقی پادکست است.


گردآوری آرشیو مستند

مزینانی خاطرنشان می‌کند: ما سعی نکردیم پادکست آموزشی باشیم، اما از سوی دانشجویان رشته‌های هنر شنیده شدیم و تلاش می‌کنیم پایگاهی برای فضای هنر‌های تجسمی ایجاد کنیم که بتواند بخشی از دغدغه‌ها و اتفاقاتی که در حوزه هنر می‌افتد را بازگو کند.
 
سازنده مشهدی رادیوپیوست با اشاره به درآمد حاصل از کارشان می‌گوید: پادکست ما هنوز صددرصد برای اعضای تیم محل کسب درآمد نشده است، اما دستمزد‌های اندکی به همکاران تعلق می‌گیرد. همچنین اکنون بزرگ‌ترین مانع ما در مسیر تولید پادکست، کروناست، زیرا در رادیو، فضایی برای گفتگو ایجاد کردیم و باید برای تهیه گزارش و گپ وگفت به نگارخانه‌ها برویم درحالی که این بخش از کارمان با محدودیت انجام می‌شود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->